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Sous-catégories (70)

Projets
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lang: FR
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name Projets
description La CRC est impliquée dans une série de projets théoriques, éditoriaux et techniques. Certains de nos projets sont financés par le FRQSC ou le CRSH.
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lang FR
Projects
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lang: EN
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name Projects
description All of our ongoing and archived projects
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lang EN
Événements
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lang: FR
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name Événements
description (vide)
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lang FR
Events
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lang: EN
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name Events
description (vide)
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lang EN
Production des contenus
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lang: FR
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name Production des contenus
description Si l’édition numérique est devenue un atout majeur pour la production des textes, elle lance cependant de nouveaux défis techniques à la littérature comme à la recherche, alors même que l’ensemble du processus d'écriture et de création est entièrement remodelé. Des changements significatifs sont à l'oeuvre dans les dispositifs éditoriaux contemporains, et les nouvelles technologies entraînent des mutations culturelles majeures. Le livre a en effet été, pendant plusieurs siècles, le principal support de diffusion des contenus littéraires et savants. Or le numérique se présente comme un nouvel environnement-support qui reconfigure la façon dont ces contenus sont produits, sont mis en forme et circulent. Cet axe de recherche analyse ces mutations à l'oeuvre tout en proposant des outils de production des contenus littéraires et savants.
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lang FR
Content production
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lang: EN
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name Content production
description If digital publishing has become a major asset to producing texts, it leads to new technological challenges to literature as well as to research, and eve reshapes completely the writing and creation process. New technologies are catalyzing major cultural changes through continuously evolving contemporary publishing devices. For the last many centuries, the book has been primarily used for the dissemination of literary and scholarly content. Digital praxis provides a new support environment that reconfigures the production, formatting, and circulation of content. This line of research analyzes these ongoing changes, while offering tools for producing literary and scholarly content.
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lang EN
Circulation des contenus
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lang: FR
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name Circulation des contenus
description Aujourd'hui, les textes circulent à l’intérieur des « communautés virtuelles » d’écrivains et de savants. Les relations et les interactions qui se tissent entre les membres de ces communautés sont devenues un moyen de circulation fondamental des contenus, dont la visibilité dépend de plus en plus de la mobilisation des communautés en ligne d'écrivains ou de chercheurs. Cet axe a pour objectif d’examiner spécifiquement la restructuration des formes de sociabilité à l’ère du numérique, et de relier le discours sur la communauté virtuelle aux études sur les communautés littéraires et/ou scientifiques.
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lang FR
Content circulation
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lang: EN
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name Content circulation
description Texts today circulate within "online communities" of writers and scholars. The relationships and interactions between community members have become an essential means of circulating content, of which visibility is increasingly dependent on the involvement of online writers and researchers. The objective of this research axis is to examine the reorganization of forms of sociability in the digital age, and to link discussion on virtual communities to studies on literary and scholarly communities.
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lang EN
Légitimation des contenus
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lang: FR
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name Légitimation des contenus
description Il y a encore vingt ans, la fonction auctoriale était singulièrement attachée au dispositif éditorial et à l’objet livre, sur la couverture duquel trône traditionnellement le nom de l’auteur. En proposant à l’écrivain de nouveaux outils d’écriture et de publication, les nouvelles technologies ont définitivement affecté les modes de production et de présentation historiques de l’auteur. Désormais, l’accès au contenu littéraire ou scientifique dépend d’abord de l’ensemble des dispositifs d’éditorialisation – en d’autres termes, de tout ce qui entoure ce contenu : les plateformes avec leur ergonomie et leur graphisme, les liens, les métadonnées qui permettent le référencement et l’indexation, etc. Cet axe s'intéresse à la question des mutations de la fonction auctoriale – en d'autres termes, au problème de la légitimation des contenus dans les dispositifs éditoriaux numériques.
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lang FR
Content legitimation
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lang: EN
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name Content legitimation
description Just twenty years ago, the authorial role was singularly attached to the publishing device and to the book, on the cover of which the author's name is traditionally found. By offering new writing and publishing tools, new technology has irrevocably altered the means of producing and presenting authorial historicity. Access to literary or scholarly content therefore depends first on the ensemble of publishing devices – in other words, of everything that surrounds the content: platforms with their ergonomics and graphics; links; metadata for referencing and indexing; etc. This research axis is concerned with changes in the authorial role, and the legitimacy of content in the context of digital publishing devices.
cleanstring Content-legitimation
lang EN
Théorie des médias
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lang: FR
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name Théorie des médias
description Qu’est-ce qu’un média ? Quelles sont les relations entre les médias ? Peut-on considérer le web comme un média ? La Chaire de recherche développe une approche intermédiale de ces questions en confrontant les définitions traditionnelles des termes « média », « médiation », etc. pour éviter une approche essentialiste. L’un des concepts clés de cette réflexion est celui de conjoncture médiatrice.
cleanstring Theorie-des-medias
lang FR
Media theory
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lang: EN
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name Media theory
description What is a medium? What are the relationships between media? Can the web be considered as a medium? The Canada Research Chair is developing an intermedial approach for addressing these questions, while challenging the traditional definitions for terms such as "media," "mediation," etc., in order to avoid an essentialist perspective. One of the key concepts of this line of thought is that of “mediating conjunctures.”
cleanstring Media-theory
lang EN
Théorie de l'édition
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lang: FR
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name Théorie de l'édition
description Dans la mesure où le web s’apparente à un gigantesque dépôt de contenus édités – tout est en effet édité sur le web : depuis le post de blogue jusqu’au restaurant sur TripAdvisor, en passant par un appartement sur AirBNB – la réflexion sur l’édition est aujourd’hui devenue fondamentale pour comprendre l’architecture de l’espace numérique. Afin de réfléchir à cette « mise en édition » du monde, la Chaire de recherche travaille au développement du concept d’éditorialisation.
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lang FR
Publishing theory
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lang: EN
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name Publishing theory
description To the degree that the web resembles a giant repository of published content – indeed, everything on the web is published, from blog posts to restaurants on TripAdvisor and apartments on AirBNB - it has become essential to reflect on publishing as a way of understanding the architecture of digital space. The Canada Research Chair is working on developing the concept of editorialization in order to better understand this “published” world.
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lang EN
Théorie de la littérature
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lang: FR
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name Théorie de la littérature
description Notre culture est profondément bouleversée par le numérique : notre façon de percevoir l’espace, le temps, le rapport entre privé et public, notre identité et notre intimité sont en pleine restructuration. L’ensemble de notre vie, de nos visions du monde et de nos valeurs en est affecté. La littérature elle aussi subit cette métamorphose : ses frontières, son esthétique, ses structures changent, ainsi que ses fonctions culturelle, sociale et politique. L’influence du numérique se fait non seulement ressentir dans des formes littéraires hypermédiatiques, mais aussi dans la littérature qui continue à circuler sur papier. La Chaire de recherche ne s’intéresse pas tant à la littérature numérique qu’à la littérature à l’ère du numérique : il s’agit de comprendre les transformations récentes de ses différents aspects (par exemple, les concept d’auteur, d’œuvre ; les notions de texte, de fiction), avec la conviction que ceux-ci agissent tels des révélateurs des mutations plus globales qui touchent à l’ensemble de notre culture.
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lang FR
Literary theory
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lang: EN
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name Literary theory
description Our culture is being deeply affected by digital praxis: the way we perceive space, time, the relationships between public and private spheres, our identity, and our privacy are undergoing intense structural changes. The entirety of our lives, our worldviews, our values are being altered. Literature has also experienced this metamorphosis in terms of its boundaries, styles, and structures, as well as with its cultural, social, and political functions. Digital praxis has an impact on both hypermedia literary forms and print literature. The Canada Research Chair is less focused on digital literature itself, and more on literature in the digital era, which involves understanding how our culture is being globally affected through the analysis of recent changes in every aspect of literature in the digital age (for example, the concepts of the author, the literary work, as well as the notions of text and fiction).
cleanstring Literary-theory
lang EN
Profils et identités numériques
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lang: FR
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name Profils et identités numériques
description Le développement du web participatif, ou web 2.0, a donné lieu ces dernières années à une multiplication de ce que l’on appelle les profils d’usagers. Chaque plateforme demande en effet la création d’un « profil » : depuis les réseaux sociaux jusqu’aux plateformes d’achat en ligne, en passant par les sites de rencontres, les jeux en ligne, les forums, les journaux, etc. En s’exposant sur son blogue et en éditant son profil sur les réseaux sociaux, l’écrivain - mais aussi le chercheur - façonne sa propre figure auctoriale tout en développant des formes inédites de récits de soi. On dira donc que, désormais, l'auteur s'éditorialise : il se sert des outils numériques et des connotations qui leur sont associées afin de se produire en tant qu'auteur. Tel qu’elle se construit en ligne, l’identité auctoriale est ainsi dynamique (jamais définitivement achevée), hétérodéterminée (par les lecteurs notamment), et performative. Par ailleurs, ces détournements des fonctions et des formes du profil d’usager peuvent être considérés comme des pratiques littéraires qui, par leur créativité ludique, subvertissent l’usage courant du profil et ses implications sociales.
cleanstring Profils-et-identites-numeriques
lang FR
Digital identities and profiles
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lang: EN
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name Digital identities and profiles
description The development of the participatory web, or web 2.0, has brought about in the last few years a multiplication of what we call user profiles. Indeed, every platform asks the user to create a “profile” – from social networks to online retail platforms, including meetup sites, online games on social networks. The writer, and also the researcher, creates their own authorial face while at the same time developing original forms of self-narratives. We would then say that, henceforth, authors editorialize themselves. They use digital tools and their associated characteristics in order to produce as an author. As it is constructed online, the authorial identity is therefore dynamic (never definitively completed), heterodetermined (namely by the readers), and performative. Furthermore, these distortions of the forms and functions of the user profile may be considered literary practices that, through their playful creativity, subvert the profile’s common usage and its social implications.
cleanstring Digital-identities-and-profiles
lang EN
Auteurs et auctorialité
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lang: FR
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name Auteurs et auctorialité
description Depuis les années 1990, les auteurs ont progressivement envahi la toile, investissant les blogues et les réseaux sociaux, expérimentant des formes hypermédiatiques inédites. Des communautés en ligne se sont formées, de même que des coopératives d’écrivains, opérant une reconfiguration évidente des rapports entre les instances auctoriale, lectrice et éditoriale. Ces nouvelles pratiques ont un impact certain, mais encore mal défini, sur l’ensemble de l’institution littéraire comme sur l'institution savante, et en particulier sur le modèle économique éditorial traditionnel. Face à ces mutations, que l’on peut désigner comme des formes d’éditorialisation, la tentation est grande de constater un affaiblissement de la figure auctoriale au profit de la multiplication des œuvres collectives, lesquelles ont par ailleurs remis en question le rôle institutionnel des maisons d’édition. Il est cependant possible d’observer, simultanément, l’émergence de pratiques d’écriture en ligne inédites où la figure auctoriale se met en scène, jouant des tensions entre l'auteur, l’écrivain, le personnage d’écrivain et la personne elle-même. Ce paradoxe est le point de départ de la réflexion sur le statut de l’auteur à l’ère du numérique, qui vise à mesurer l’impact effectif des nouvelles technologies sur le concept d’auctorialité.
cleanstring Auteurs-et-auctorialite
lang FR
Authors and authorship
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lang: EN
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name Authors and authorship
description Since the 1990s, authors have progressively invaded the web, investing in blogs and social networks, experimenting with new forms of hypermedia. Online communities and cooperatives of writers have formed leading to an evident reconfiguration of the relationship between authorial, readerly, and editorial instances. These new practices have a definitive impact, as of yet poorly defined, on the notion of the literary institution as a scholarly institution, and in particular on the traditional editorial economic model. Faced with these mutations - which can be considered a type of editorialization - it is tempting to claim a weakening of the authorial figure for a multiplication of collective works, which have further challenged the institutional role of publishers. It is nevertheless possible to observe a simultaneous emergence of original writing practices online where authorial figures depict themselves, playing with tensions between the author, the writer, the writer's persona, and the actual person. This paradox represents a point of departure for reflection on the status of the author in the digital era that aims to measure the real impact of new technology on the concept of authoriality.
cleanstring Authors-and-authorship
lang EN
Pratiques intermédiales
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lang: FR
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name Pratiques intermédiales
description Les pratiques intermédiales ne peuvent s’inscrire dans un média bien défini: elles font appel aux caractéristiques de plusieurs médias, défiant ainsi les frontières des médias traditionnels.
cleanstring Pratiques-intermediales
lang FR
Intermedial practices
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lang: EN
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name Intermedial practices
description Intermedial practices cannot fit into a well-defined media: they make use of characteristics from several types of media, thereby defying the boundaries of traditional media.
cleanstring Intermedial-practices
lang EN
Plateformes numériques
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lang: FR
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name Plateformes numériques
description Les plateformes numériques convergent en créant un véritable environnement où nous faisons davantage que communiquer : nous agissons à part entière. La convergence des plateformes a pour conséquence de transformer le web en un espace : notre espace, le lieu que nous habitons. Ce n’est pas un médium, mais un environnement, ou encore un espace architectural.
cleanstring Plateformes-numeriques
lang FR
Digital platforms
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lang: EN
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name Digital platforms
description Digital platforms converge by creating a real environment where we do more than simply communicate, we are fully active. The convergence of platforms invokes the transformation of the web into a space: our space, the place where we live. It is not a medium, but an environment, or even an architectural space.
cleanstring Digital-platforms
lang EN
Paratextes
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lang: FR
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name Paratextes
description En littérature, les éléments paratextuels ont traditionnellement une fonction de seuil entre le hors-texte et le texte. Ils soulignent le passage du niveau extradiégétique au niveau diégétique et, finalement, dans le cas de la littérature, de la réalité à la fiction. Si ce modèle est assez clairement défini dans le cas de l’édition papier, l’espace numérique a tendance à le rendre de plus en plus flou. Sur le Web, tout est texte ou, pour être plus précis, il n’y a sur le Web qu’un peu de texte et une quantité énorme de paratextes. C’est justement le paratexte qui a d’habitude une fonction opérationnelle: le paratexte est un dispositif qui nous permet d’agir (changer d’adresse, de page, liker un contenu, etc.). Pour le dire autrement: le paratexte devient interface et l’interface est un lieu d’action, un monde ou, encore mieux, le monde où nous agissons. Le paratexte devient donc un environnement, notre environnement.
cleanstring Paratextes
lang FR
Paratexts
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lang: EN
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name Paratexts
description In literature, paratextual elements have traditionally acted as thresholds between what is outside of the text and the text itself. They underline the passage from an extradiegetic level to a diegetic level and, ultimately, in the case of literature, from reality to fiction. Although this model has been articulated to apply to paper publishing, the digital sphere has demonstrated the tendency to blur it more and more. On the web, everything is text, or, to be more specific, there is on the web a little text and an enormous amount of paratexts. It is indeed the paratexts that usually play an operational role: paratexts are the devices that allow us to act (change of address, page, liking content, etc.). In other words, the paratexts become the interface, a place of action, a world, or, even better, the world where we act. The paratexts then become an environment, our environment.
cleanstring Paratexts
lang EN
Plans de réflexion
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lang: FR
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name Plans de réflexion
description Les plans de réflexion sont les multiples situations de pliage de l'Être sur lui même. L’Être en tant qu’Être est toujours plié sur lui-même. En d’autres termes, il n’y a pas d’un côté l’Être et de l’autre un sujet qui le regarde et qui opère une médiation pour venir en contact avec l’Être lui-même. L’Être est toujours déjà plié – et donc médié. La caractéristique fondamentale de l’Être est de produire un pliage, une "réflexion" ou, mieux, des "plans de réflexion" – qu’on pourrait appeler médiation. Ce pliage ne se produit pas au niveau de notre compréhension, mais avant toute compréhension.
cleanstring Plans-de-reflexion
lang FR
Reflection planes
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lang: EN
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name Reflection planes
description The planes of reflection are the multiple instances of the Being folding upon itself. The Being as Being is always folded upon itself. In other words, the Being is not on one side with a subject, on the other side looking at it and operating a mediation to meet the Being itself. The Being is always already folded – and therefore already mediated. The fundamental characteristic of the Being is to produce a fold, a “reflection” or “plane of reflection” – which we can call mediation. This folding does not occur at a level of our comprehension, but rather before all comprehension.
cleanstring Reflection-planes
lang EN
Performativité
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lang: FR
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name Performativité
description Le concept de performativité a eu un impact théorique essentiel dans les dernières décennies, et il est presque impossible de donner une définition consensuelle de performance ou de performativité. Dans le cadre de notre recherche, nous définirons la performativité comme l'aspect normatif de chaque action. Toute action peut être observée à partir de ce qui la détermine (son contexte, ses contraintes, etc.) ou à partir de ce qui reste « ouvert ». La nature de la performativité se réfère au fait qu'une action particulière produit quelque chose qui n'était pas prévu – qui n'était pas prévisilble – avant ladite action. En ce sens, la notion de performativité dénote une approche non essentialiste de la notion de réel, et qui rejette le paradigme de la représentation.
cleanstring Performativite
lang FR
Performativity
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lang: EN
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name Performativity
description The concept of performativity has had an important theoretical impact in recent decades, and it is almost impossible to provide a definition of performance or performativity on which everyone can agree. For the purposes of our research, performativity will be defined as the normative aspect of an action. Every action can be observed either by focusing on its determined aspect (its context, the constraints involved, etc.) or by focusing on its undecided aspect (how it is new, how it produces something that was not previously decided upon). The quality of performativity refers to the fact that a particular action produces something that was not predicted – was not predictable – before the action itself. In this sense, the notion of performativity denotes an approach to reality that does not focus on the essence of things and that rejects the paradigm of representation.
cleanstring Performativity
lang EN
Métaontologie
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lang: FR
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name Métaontologie
description La métaontologie est une approche philosophique qui consiste à poser la question de l'Être en considérant que celui-ci est originairement multiple. Si l'Être est l'objet de l'ontologie, donc, les objets de la métaontologie sont les être-multiples. La difficulté linguistique qu'on rencontre lors qu'on essaie de nommer cette multiplicité originaire fait comprendre le défi majeur de la métaontologie.
cleanstring Metaontologie
lang FR
Metaontology
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lang: EN
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name Metaontology
description Metaontology is a philosophic approach that consists of posing the question of the Being while considering its original multiplicity. If the Being is the object of ontology, then the objects of metaontology are the multiple-beings. The linguistic difficulty encountered when trying to name this original multiplicity highlights a major challenge for metaontology.
cleanstring Metaontology
lang EN
Imaginaire-réel
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lang: FR
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name Imaginaire-réel
description Penser au-delà du paradigme de la représentation. La séparation entre réel et imaginaire se fonde traditionnellement sur la possibilité de distinguer de façon claire l’espace du discours de l’espace hors du discours. L’imaginaire s’oppose au réel en ce qu’il se trouve, justement, dans l’espace du discours. Or aujourd'hui le fait numérique brouille les frontières entre imaginaire et réel ou, mieux, il produit une superposition entre les deux termes, au point de rendre leur caractérisation quasi non-pertinente.
cleanstring Imaginaire-reel
lang FR
Imaginary-reality
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lang: EN
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name Imaginary-reality
description Thinking beyond the representational paradigm. The separation between real and imaginary is traditionally based on the possibility of clearly distinguishing between the space of dialogue and the space outside of the dialogue. The imaginary opposes the real, in that it is located inside the dialogue space. Today, the digital sphere blurs these boundaries between imaginary and real, or, even better, it produces an overlap between the two terms, to the point of rendering their distinct characterization nearly irrelevant.
cleanstring Imaginary-reality
lang EN
Éditorialisation
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lang: FR
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name Éditorialisation
description L'éditorialisation est un concept clé pour le travail de la chaire. L'éditorialisation désigne l'ensemble des dynamiques qui produisent et structurent l'espace numérique. Ces dynamiques sont les interactions des actions individuelles et collectives avec un environnement numérique particulier.
cleanstring Editorialisation
lang FR
Editorialization
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lang: EN
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name Editorialization
description Editorialization is a key concept in the Chair’s research. The term refers to the ensemble of dynamics that produce and structure digital space. These dynamics are the interactions of individual and collective actions with a particular digital environment.
cleanstring Editorialization
lang EN
Conjonctures médiatrices
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lang: FR
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name Conjonctures médiatrices
description La conjoncture médiatrice est l’ensemble mouvant des circonstances, des forces, des éléments qui convergent au moment de l’action. La caractéristique de la conjoncture médiatrice est de ne pas être une structure, de ne jamais rester figée, de caractériser l’instant en tant que flux et d’être donc insaisissable. La conjoncture médiatrice est l’environnement de l’action et elle influence donc l’action, elle en est, on pourrait dire, le contexte et aussi le sens. La conjoncture médiatrice en tant qu’environnement réalise la médiation qui permet l’action, mais en même temps il n’y aurait pas de conjoncture médiatrice sans action car l’action en fait partie – la conjoncture médiatrice se meut avec l’action, elle est faite d’action.
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lang FR
Mediating conjunctures
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lang: EN
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name Mediating conjunctures
description A mediating conjuncture is a dynamic collection of circumstances, forces, and elements that converge at a moment of action. Characteristics of mediating conjunctures are that they are an ever-changing structure, that they characterize instances as flux, and that they are therefore intangible. They are an action’s environment and therefore influence said action; they are the context as well as the effect. A mediating conjuncture as an environment articulates the mediation that enables the action, but there also would be no mediating conjuncture without action, as the action is an integral part of its existence. A mediating conjuncture operates with action; it is made of action.
cleanstring Mediating-conjunctures
lang EN
Détournement
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lang: FR
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name Détournement
description Si le web est un espace particulièrement normatif, on assiste de plus en plus à l'émergence de pratiques de détournement de ses contraintes, de ses formes, de ses fonctions mais aussi des connotations qui lui sont associées. Que ces détournements généralement ludiques, voire parodiques, soient le fait d'artistes, d'écrivains, ou de simples internautes, ils démontrent une volonté d'émancipation des contraintes du web, dont la dimension politique est essentielle.
cleanstring Detournement
lang FR
Détournement
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lang: EN
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name Détournement
description As the web is a particularly normative space, we see an increasing emergence of practices that divert its constraints, forms, and functions, as well as the connotations with which it is associated. That these usually playful, even parodic, diversions are done by artists, writers, or simple web surfers shows a desire for emancipation from the constraints of the web, of which the political dimension is essential.
cleanstring Detournement
lang EN
Marcello Vitali-Rosati
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lang: FR
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name Marcello Vitali-Rosati
description Marcello Vitali-Rosati est professeur agrégé au département des littératures de langue française de l'Université de Montréal et titulaire de la Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériques. Il développe une réflexion philosophique sur les enjeux des technologies numériques: le concept de virtuel, l'identité numérique, les notions d’auteur et d'autorité, les formes de production, légitimation et circulation du savoir à l'époque du web, et la théorie de l'éditorialisation - dont il est l'un des contributeurs les plus actifs. Il est l'auteur de nombreux articles et monographies et exerce également une activité d'éditeur en tant que directeur de la revue Sens public et co-directeur de la collection "Parcours Numériques" aux Presses de l'Université de Montréal. En tant que titulaire de la Chaire sur les écritures numériques, il dirige plusieurs projets en humanités numériques, particulièrement dans le domaine de l'édition savante. C'est dans ce cadre que sont notamment développés des plateformes d'édition de revues et de monographies enrichies, un logiciel d'édition d'articles scientifiques ainsi qu'une plateforme d'édition collaborative du Codex Palatinus 23.
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lang FR
Marcello Vitali-Rosati
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lang: EN
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name Marcello Vitali-Rosati
description Marcello Vitali-Rosati is Associate Professor in the Department of French Literature at the University of Montreal and holds the Canada Research Chair on Digital Textualities. He studied Philosophy and Literature and holds a Ph.D. from the University of Pisa (Italy) and the University of Paris IV La Sorbonne. Previous publications include several articles and four books: <i>Riflessione e trascendenza: Itinerari a partire da Lévinas</i> (ETS, 2003), <i>Corps et virtuel: Itinéraires à partir de Merleau-Ponty</i> (Harmattan, 2009), <i>S'orienter dans le virtuel</i> (Hermann, 2012), and <i>Égarements: Amour, mort et identités numériques</i> (Hermann, 2014). <br> <br>He has taught at the Foreign University of Perugia (Italy) and at art and technology schools in Paris.<br> <br> His research focuses on developing a philosophical reflection on the changes brought by digital technologies - the idea of digital identity, the concept of the author in the era of the Web, the forms of production, publication and diffusion of online content, and the notion of “editorialization”.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:marcello.vitali.rosati@umontreal.ca">marcello.vitali.rosati@umontreal.ca</a>
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lang EN
Emmanuel Château-Dutier
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lang: FR
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name Emmanuel Château-Dutier
description Emmanuel Château-Dutier est historien de l’architecture et digital humanist. Ses recherches portent sur l’administration de l’architecture publique en France au XIXe siècle, la profession d’architecte et les relations entre la maîtrise d’ouvrage et la maîtrise d’œuvre, l’architecture des jardins zoologiques, l’édition et le livre d’architecture. Ses travaux concernent par ailleurs la muséologie et l’histoire de l’art numérique.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:emmanuel.chateau.dutier@umontreal.ca">emmanuel.chateau.dutier@umontreal.ca</a>
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lang FR
Emmanuel Château-Dutier
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lang: EN
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name Emmanuel Château-Dutier
description Emmanuel Château-Dutier is an architectural historian and digital humanist. His research looks at the administration of public architecture in France during the 19th century, the profession of the architect and relationships between the mastery of work and the mastery of artwork, the architecture of zoological gardens, and architectural publishing. His work focuses on, among other subjects, museology and the history of digital art.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:emmanuel.chateau.dutier@umontreal.ca">emmanuel.chateau.dutier@umontreal.ca</a>
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lang EN
Michael E. Sinatra
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lang: FR
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name Michael E. Sinatra
description Micheal E. Sinatra est professeur titulaire d'anglais au Département de littératures et de langues du monde de l'Université de Montréal. Il est aussi le directeur du groupe de recherche GREN et le co-éditeur général de la série Parcours numériques. </h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:michael.eberle.sinatra@umontreal.ca">michael.eberle.sinatra@umontreal.ca</a>
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lang FR
Michael E. Sinatra
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lang: EN
id_subcat 24
name Michael E. Sinatra
description I am Professor of English at the University of Montreal. Trained as a Romanticist at Oxford and a specialist of Leigh Hunt, I have been involved in electronic publications and digital humanities for twenty years. I am the founding editor of the SSHRC-funded electronic peer-reviewed journal, <i>Romanticism on the Net</i> (founded in 1996 in Oxford and hosted on the Érudit platform since 2002), which expanded into the Victorian period in 2007 and changed its name to <i>Romanticism and Victorianism on the Net</i> (RaVoN). With Marcello Vitali-Rosati, I launched an innovative publication series entitled “Parcours numériques” in the spring of 2014, which includes our volume <i>Manuel des pratiques de l’édition numérique</i>. I am also the team leader of the “Groupe de recherche sur les éditions critiques en contexte numérique“.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:michael.eberle.sinatra@umontreal.ca">michael.eberle.sinatra@umontreal.ca</a>
cleanstring Michael-E-Sinatra-
lang EN
Espace numérique
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lang: FR
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name Espace numérique
description L'espace numérique est un espace architectural qui organise les relations entre les objets de notre société. Il ne peut se limiter à une dimension technologique : le numérique désigne aujourd'hui un ensemble de caractéristiques, de structures et de valeurs qui décrivent notre société. L’espace numérique est donc l'espace de la société numérique : il est l'espace où nous vivons et où nous agissons. Il est enfin un espace hybride : certaines des relations qui le composent sont déterminées par une connexion réseau ou par une autre technologie.
cleanstring Espace-numerique
lang FR
Digital space
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lang: EN
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name Digital space
description Digital space is an architectural space that organizes the relationships between objects in our society. It cannot be limited to a technological dimension – the digital refers today to a collection of characteristics, structures, and values that shape our society. The digital space is therefore the actual space where we live and act. It is also a hybrid space – certain relationships that define it are determined by networked connections and other technologies.
cleanstring Digital-space
lang EN
Mémoire et archive
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lang: FR
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name Mémoire et archive
description Si le numérique fait doublement triompher l’archive (parce qu’il la numérise et la rend accessible à tous, mais aussi parce qu’il n’arrête pas d’en créer), la frontière est ténue entre une hyper et une anti-mémoire, la conservation exhaustive des traces nous confinant paradoxalement à l’oubli en nous déchargeant définitivement d’un devoir de mémoire - lorsqu'on ne réclame pas un "droit à l'oubli".
cleanstring Memoire-et-archive
lang FR
Heritage
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lang: EN
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name Heritage
description Given that the digital sphere doubly celebrates archives (because it digitizes them and makes them accessible to all, and because it ceaselessly creates more of them), the boundary is fraught between a hyper- and an anti-memory, the exhaustive conservation of traces paradoxically confines us to oblivion by relieving us definitively of the responsibility of remembering – that is, when we do not demand a “right to forget”.
cleanstring Heritage
lang EN
Virtuel
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lang: FR
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name Virtuel
description Le fait numérique a oeuvré en faveur d'une resémantisation du concept de virtuel - déjà habité par deux traditions (philosophiques et physiques) lui ayant donné des significations contradictoires. Penser le virtuel est aujourd'hui avant tout une responsabilité politique. Le sens politique des identités virtuelles, des communautés virtuelles, de la réalité virtuelle sera toujours affecté par une ambiguïté de fond : la virtualité de ces technologies sera d’une part une ouverture à de nouvelles possibilités de liberté et d’autre part une clôture, celle du contrôle et de la gestion des individus par un pouvoir centralisé.
cleanstring Virtuel
lang FR
Virtuality
id_subcat: 27
lang: EN
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name Virtuality
description The digital sphere has encouraged a redefining of the concept of virtuality, a term already employed by two traditions (philosophic and physical) that have assigned it contradictory meanings. Thinking about the virtual is today before all else a political responsibility. The political sense of virtual identities, of virtual communities, of virtual reality will always be affected by a deep-rooted ambiguity: the virtuality of these technologies will be, on one hand, an opening to new possibilities of freedom and, on the other, a cage for the control and management of individuals by a centralized power.
cleanstring Virtuality
lang EN
Libre accès
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lang: FR
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name Libre accès
description Le développement des technologies numériques est associé à de nombreux débats sur le libre accès. L’exigence de gratuité sur Internet opposée à la réclamation d’une juste rétribution des producteurs de contenu n’a cessé de poser question ces dernières années, en particulier dans les domaines de la musique, de la presse et de l’édition, qui doivent aujourd'hui penser de nouveaux modèles économiques - mais aussi à de nouveaux modèle de diffusion des contenus et des connaissances.
cleanstring Libre-acces
lang FR
open access
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lang: EN
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name open access
description The development of digital technology is associated with numerous debates on open access. The imperative of freeness on the internet directly opposes the need to fairly compensate content producers. These issues have become particularly pertinent in the last few years, especially for the music, press, and publishing industries that must come up with not only new economic models, but also new models of content and knowledge diffusion.
cleanstring open-access
lang EN
Communautés en ligne
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lang: FR
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name Communautés en ligne
description Aujourd'hui, les relations et les interactions entre les membres des communautés en ligne sont devenues un moyen de circulation fondamental des contenus littéraires et scientifiques, alors même que la visibilité des textes dépend de plus en plus de la mobilisation de ces communautés virtuelles. Les dispositifs numériques opèrent de fait la création de nouvelles formes de sociabilité, lesquelles sont le principal vecteur de circulation des contenus.
cleanstring Communautes-en-ligne
lang FR
Digital community
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lang: EN
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name Digital community
description Today, interactions between members of online communities have become a fundamental way of circulating literary and scientific content, just as the texts’ visibility depends more and more on the mobilization of these virtual communities. Digital devices indeed drive the creation of new forms of sociability, which are in turn the principal vector for content circulation.
cleanstring Digital-community
lang EN
Continu / discret
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lang: FR
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name Continu / discret
description Le discret renvoie à une structure dans laquelle on pense un ensemble d’éléments séparément - comme séparés par un « vide » - alors que le continu renvoie au contraire à un ensemble dense : il existe toujours quelque chose entre deux éléments. Si l’analogique est continu, le numérique est en revanche discret, ce qui cause un problème majeur : il est en effet impossible de décrire le continu avec le discret.
cleanstring Continu--discret
lang FR
Continuum / discrete
id_subcat: 30
lang: EN
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name Continuum / discrete
description Discrete refers to a structure within which we think about a collection of elements separately, as if separated by an “emptiness.” On the contrary, continuous refers to a dense collection where there is always something between two elements. The fact that the analog is continuous while the digital is discrete leads to a major issue: it is in fact impossible to describe the continuous with the discrete.
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lang EN
Privé / public
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lang: FR
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name Privé / public
description le web semble mettre en crise la distinction entre l’espace public et l’espace privé, qui feraient l'objet d’une porosité sans précédent. En réalité, s’il est vrai que la distinction privé/public telle que nous la connaissions jusqu'à présent ne fonctionne plus sur le web, il est vrai aussi que de nouvelles frontières émergent: en effet, le web est un espace dont la structure est assez rigide et bien organisée.
cleanstring Prive--public
lang FR
Public / private
id_subcat: 31
lang: EN
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name Public / private
description The web seems to scramble the distinction between public and private space, which has become the site of unprecedented porousness. In reality, if it is true that the private/public distinction as we have known it until now no longer function on the web, it is also then true that new frontiers are emerging: indeed, the web is a space where structure is rather rigid and well organized.
cleanstring Public--private
lang EN
Érotisme et pornographie
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lang: FR
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name Érotisme et pornographie
description La caractéristique fondamentale du numérique est de reconfigurer la structure de l’espace. Or cette reconfiguration est analogue à celle réalisée par la pornographie en tant que genre. Les sites X ont d'ailleurs été les premiers à investir l’espace numérique à partir du début des années 1990, devenant par conséquent les premiers à proposer des modèles économiques adaptés au fait numérique, et à résoudre des problèmes techniques — la compression des vidéos de haute qualité, par exemple. De fait, étudier l’analogie structurelle et formelle entre le porno en tant que genre et le numérique en tant qu’espace doit nous permettre de mieux comprendre les enjeux (politiques notamment) du fait numérique.
cleanstring Erotisme-et-pornographie
lang FR
Erotism and pornography
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lang: EN
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name Erotism and pornography
description A fundamental characteristic of digital praxis is the reconfiguration of the structure of space. This reconfiguration is analogous to that which is realized by the genre of pornography. Pornography sites were, beginning in the early 1990s, among the first to invest in digital space, consequently becoming the first to propose economic models adapted to a digital reality and the first to address technical issues – the compression of high-quality videos, for example. As such, studying the structural and formal analogy between porn as a genre and the digital as a space will necessarily allow us to better understand the implications (namely political) of the digital sphere.
cleanstring Erotism-and-pornography
lang EN
Intermédialité
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lang: FR
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name Intermédialité
description La notion d’intermédialité renvoie à une pluralité d’approches théoriques étudiant les relations entre les médias. Ces approches se rejoignent dans la primauté qu’elles accordent à la relation – qui vient ainsi avant les termes –, dans l’attention qu’elles portent à la matérialité de la médiation et, depuis quelques années, dans l’adoption de perspectives anti-essentialistes qui s’opposent à une conception des médias comme formes à l’identité fixe. L'intermédialité s'intéresse entre autres aux pratiques intermédiales, sans s'y limiter.
cleanstring Intermedialite
lang FR
Intermediality
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lang: EN
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name Intermediality
description The notion of intermediality refers to a plurality of theoretical approaches that study the relationships between media. These approaches converge in the primacy that they accord to relationships, which is primary to its components, in the attention they pay to the materiality of the mediation, and, for several years, in the adoption of anti-essentialist perspectives that oppose the conception of media as fixed-identity forms. The scope of intermediality includes, but is not limited to, the study of intermedial practices.
cleanstring Intermediality
lang EN
Déterminisme technologique
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lang: FR
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name Déterminisme technologique
description Pour une pensée de la continuité culturelle. Le discours sur le numérique produit bien souvent une rhétorique de la rupture et de la révolution liée à un certain déterminisme technologique, selon lequel les développements techniques déterminent presque mécaniquement les changements culturels. Or il est indispensable, dans le cadre de notre recherche, d'éviter cette rhétorique et de penser les caractéristiques du numérique à partir d'une continuité culturelle.
cleanstring Determinisme-technologique
lang FR
Technological determinism
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lang: EN
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name Technological determinism
description For reflection on cultural continuity. Discourse on digitality often results in a rhetoric of rupture and revolution tied to technological determinism, according to which technical developments quasi-mechanically determine cultural changes. It is therefore indispensable that we, in the framework of our research, avoid this rhetoric and consider digital characteristics from a perspective of cultural continuity.
cleanstring Technological-determinism
lang EN
Plateformes d'édition
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lang: FR
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name Plateformes d'édition
description Les plateformes d'éditions ont aujourd'hui l'ambition de créer un nouveau modèle éditorial. En proposant des structures hybrides innovantes qui exploitent les possibilités du web (lecture non-linéaire, édition augmentée, hypertextes, systèmes d'annotation, libre accès...), elles encouragent à revoir en profondeur notre modèle de diffusion des connaissances.
cleanstring Plateformes-dedition
lang FR
Publishing platforms
id_subcat: 35
lang: EN
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name Publishing platforms
description Publishing platforms today seek to create new editorial models. By proposing innovative, hybrid structures that take advantage of the possibilities of the web (non-linear reading, augmented editing, hypertexts, annotation systems, open access, etc.), they encourage a total reconsideration of the existing model for knowledge dissemination.
cleanstring Publishing-platforms
lang EN
Blogues
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lang: FR
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name Blogues
description Depuis 20 ans, nous assistons à une prolifération des blogues dont l’intérêt littéraire est indéniable. Si à l’origine cette forme d'écriture favorise la publication de courts textes en ordre antéchronologique, les blogues deviennent ces dernières années de plus en plus hétérogènes, au point de mettre en question leur nature même.
cleanstring Blogues
lang FR
Blogs
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lang: EN
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name Blogs
description In the last 20 years, we have witnessed a proliferation of blogs for which a literary intention is undeniable. Although this form of writing originally favoured the publication of short texts in reverse chronological order, blogs have become, in the last few years, increasingly heterogeneous, to the point of challenging even their original nature.
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lang EN
Jean-Marc Larrue
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lang: FR
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name Jean-Marc Larrue
description Après une maîtrise (Université McGill) et un doctorat (Université de Montréal) sur le théâtre à Montréal à la Belle Époque, il a poursuivi ses recherches sur les périodes subséquentes, en particulier la postmodernité et la période contemporaine. L’avènement de l’électricité (fin XIXe siècle) et des technologies numériques (fin du XXe) ayant profondément transformé les pratiques théâtrales, il consacre l’essentiel de ses recherches, depuis une dizaine d’années, aux questions d’intermédialité, de performativité et de théâtralité.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:jean-marc.larrue@umontreal.ca">jean-marc.larrue@umontreal.ca</a>
cleanstring Jean-Marc-Larrue-
lang FR
Jean-Marc Larrue
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lang: EN
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name Jean-Marc Larrue
description Following a Master’s degree (McGill University) and a Ph.D. (University of Montreal) on Montreal theatre during the Belle Époque, Jean-Marc pursued research on subsequent periods, particularly postmodernity and the contemporary period. The advent of electricity (end of the 19th century) and of digital technology (end of the 20th century) having deeply transformed theatrical practices, as such, he has dedicated the core of his research over the last dozen years to questions of intermediality, performativity and theatricality.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:jean-marc.larrue@umontreal.ca">jean-marc.larrue@umontreal.ca</a>
cleanstring Jean-Marc-Larrue
lang EN
Marie-Christine Corbeil
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lang: FR
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name Marie-Christine Corbeil
description Marie-Christine Corbeil est étudiante à la maîtrise en littératures de langue française à l’Université de Montréal. Ses recherches portent présentement sur les livres de recettes du début des années 1960. Elle s’intéresse plus particulièrement aux espaces de récits qu’on y trouve et à la façon dont ces textes interrogent la fonction d’auteur. Elle participe, par ailleurs, aux travaux de l’équipe de recherche du projet La presse montréalaise de l’entre-deux-guerres, lieu de transformation de la vie culturelle et de l’espace public (CRSH) dirigé par Micheline Cambron. </h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:marie-christine.corbeil@umontreal.ca">marie-christine.corbeil@umontreal.ca </a>
cleanstring Marie-Christine-Corbeil
lang FR
Marie-Christine Corbeil
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lang: EN
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name Marie-Christine Corbeil
description Marie-Christine Corbeil is a Master’s student in French Literature and Language at the University of Montreal. Her research currently addresses cookbooks from the early 1960s. She is particularly interested in narrative spaces that are found within these texts and the way they question the author’s role. She also participates in the research team’s work for the project “La presse montréalaise de l’entre-deux-guerres, lieu de transformation de la vie culturelle et de l’espace public,” a SSHRC-funded project led by Micheline Cambron.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:marie-christine.corbeil@umontreal.ca">marie-christine.corbeil@umontreal.ca </a>
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lang EN
Servanne Monjour
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lang: FR
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name Servanne Monjour
description Servanne Monjour est postdoctorante au département des littératures de langue française de l’Université de Montréal, où elle travaille au sein de la Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériques (titulaire Marcello Vitali-Rosati). Ses travaux portent sur les nouvelles mythologies de l’image à l’ère du numérique. Depuis 2014, elle est coordonnatrice de la revue numérique Sens public.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:servanne.monjour@umontreal.ca">servanne.monjour@umontreal.ca </a>
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lang FR
Servanne Monjour
id_subcat: 39
lang: EN
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name Servanne Monjour
description Servanne Monjour is a postdoctoral fellow in the Department of French Literature and Language at the University of Montreal where she works within the Canada Research Chair on Digital Textualities (held by Marcello Vitali-Rosati). Her work looks at new mythologies of the image in the digital era. Since 2014, she coordinates the digital journal <i>Sens Public<i>.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:servanne.monjour@umontreal.ca">servanne.monjour@umontreal.ca </a>
cleanstring Servanne-Monjour
lang EN
Livres
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lang: FR
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name Livres
description La Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériques milite pour l'accès libre. Toutes ses publications sont disponibles en accès libre sur ce site. Vous pouvez aussi accéder à l'ensemble des publications des membres de la Chaire sur le <a href="https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/12963">dépôt institutionnel de l'Université de Montréal</a> ou sur <a href="https://www.zotero.org/groups/critures_numriques/items">Zotero</a>.
cleanstring Livres
lang FR
Books
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lang: EN
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name Books
description The Canada Research Chair in digital textualities advocates for open access. All its publications are available on this site. You can also access the publications of the members of the Chair on <a href="https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/12963"> Papyrus</a>, the institutional repository of Université de Montréal, or on <a href="https://www.zotero.org/groups/critures_numriques/items">Zotero</a>.
cleanstring Books
lang EN
Articles
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lang: FR
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name Articles
description La Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériques milite pour l'accès libre. Toutes ses publications sont disponibles en accès libre sur ce site. Vous pouvez aussi accéder à l'ensemble des publications des membres de la Chaire sur le <a href="https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/12963">dépôt institutionnel de l'Université de Montréal</a> ou sur <a href="https://www.zotero.org/groups/critures_numriques/items">Zotero</a>.
cleanstring Articles
lang FR
Articles
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lang: EN
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name Articles
description The Canada Research Chair in digital textualities advocates for open access. All its publications are available on this site. You can also access the publications of the members of the Chair on <a href="https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/12963"> Papyrus</a>, the institutional repository of Université de Montréal, or on <a href="https://www.zotero.org/groups/critures_numriques/items">Zotero</a>.
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lang EN
Chapitres de livres
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lang: FR
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name Chapitres de livres
description La Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériques milite pour l'accès libre. Toutes ses publications sont disponibles en accès libre sur ce site. Vous pouvez aussi accéder à l'ensemble des publications des membres de la Chaire sur le <a href="https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/12963">dépôt institutionnel de l'Université de Montréal</a> ou sur <a href="https://www.zotero.org/groups/critures_numriques/items">Zotero</a>.
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lang FR
Book chapters
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lang: EN
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name Book chapters
description The Canada Research Chair in digital textualities advocates for open access. All its publications are available on this site. You can also access the publications of the members of the Chair on <a href="https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/12963"> Papyrus</a>, the institutional repository of Université de Montréal, or on <a href="https://www.zotero.org/groups/critures_numriques/items">Zotero</a>.
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lang EN
Autres publications
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lang: FR
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name Autres publications
description La Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériques milite pour l'accès libre. Toutes ses publications sont disponibles en accès libre sur ce site. Vous pouvez aussi accéder à l'ensemble des publications des membres de la Chaire sur le <a href="https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/12963">dépôt institutionnel de l'Université de Montréal</a> ou sur <a href="https://www.zotero.org/groups/critures_numriques/items">Zotero</a>.
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lang FR
Other papers
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lang: EN
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name Other papers
description The Canada Research Chair in digital textualities advocates for open access. All its publications are available on this site. You can also access the publications of the members of the Chair on <a href="https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/12963"> Papyrus</a>, the institutional repository of Université de Montréal, or on <a href="https://www.zotero.org/groups/critures_numriques/items">Zotero</a>.
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lang EN
Corps
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lang: FR
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name Corps
description On a souvent parlé du fait numérique et des nouvelles technologies en termes de déterritoriasliation, de visualisation, d’immatérialité ou même de déréalisation. Ce discours, bien que désormais relativement démodé, a profondément mis en question le concept de corps essentiel à la réflexion philosophique du XXe siècle, qui s’est efforcé de se réconcilier avec la matérialité pour contrer la pensée idéaliste.
cleanstring Corps
lang FR
Body
id_subcat: 44
lang: EN
id_subcat 44
name Body
description We have often referred to the digital sphere and its new technologies in terms of deterritorialization, visualization, immateriality, or even derealization. This dialogue, although now relatively outdated, has deeply challenged the concept of the body, essential to philosophic thought in the 20th century, which sought to reconcile itself with materiality in order to counter idealism.
cleanstring Body
lang EN
Présence
id_subcat: 45
lang: FR
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name Présence
description La présence numérique ou télé-présence, voire la présence à distance, peut être définie comme l'expérience relationnelle qu'on fait lorsque on ressent l'autre personne, l'interlocuteur, comme étant présente (psychologiquement présente) alors qu'elle est absente (physiquement absente). Cette expérience, qui se manifeste en tant que sentiment individuel et collectif dans les pratiques numériques, ainsi que dans le langage courant qui structure et socialise les pratiques mêmes, résulte d'une série de composantes technologiques et d'aptitudes comportementales formant des dispositifs de médiation, voire de présentation et de communication, dont notre société est en train de s'emparer jusqu'à la naturalisation de formes de présence auparavant inconcevables.
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lang FR
Presence
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lang: EN
id_subcat 45
name Presence
description Digital presence or tele-presence, presence from a distance, can be defined as the relational experience of feeling another person, the speaker, as being present (psychologically present) when they are absent (physically absent). This experience – which manifests as individual and collective feelings in digital practices, as well as in the common language that structures and socializes the practices themselves – has resulted in technological components and behavioral aptitudes affecting mediation devices, used for presentation and communication, which our society is currently utilizing until the introduction of as yet inconceivable forms of presence.
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lang EN
Élisabeth Routhier
id_subcat: 46
lang: FR
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name Élisabeth Routhier
description Élisabeth Routhier est titulaire d’un doctorat en littérature comparée de l’Université de Montréal. Ses recherches, situées au confluent de la littérature, du cinéma et des <i>media studies</i>, informent une posture résolument intermédiale à partir de laquelle elle étudie diverses modalités de la remédiation. Sa thèse de doctorat porte plus spécifiquement sur les rapports entre disparition et remédiation chez Georges Perec, Patrick Modiano et Christopher Nolan. Dans le cadre des activités de la Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériques, elle a également publié des articles portant sur l’influence de la culture numérique sur les modalités de la lecture et de la recherche. Elle est membre du Lab-Doc et chercheure au sein du projet de recherche international « Les Arts Trompeurs. Machines, Magie, Médias », lequel l’amène à interroger les rapports entre magie, mobilographie et pratiques numériques.  </h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:elisabethrouthier@hotmail.com">elisabethrouthier@hotmail.com</a>
cleanstring Elisabeth-Routhier
lang FR
Élisabeth Routhier
id_subcat: 46
lang: EN
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name Élisabeth Routhier
description Élisabeth Routhier holds a Ph.D. in Comparative Literature from University of Montreal. Her researches lie at the confluence of literature, cinema and media studies, thus informing an intermedial stance through which she addresses different modalities of remediation. Following her dissertation on the relation between disappearance and remediation in the work of Georges Perec, Patrick Modiano and Christopher Nolan, she intends to take on postdoctoral researches oriented towards the mobilopgraphy of GoPro cameras. As a member of the Canada Research Chair on Digital Textualities, Élisabeth Routhier more specifically published papers reflecting on the influence of a digital culture over practices of reading and modalities of academic research. She is also a member of the Lab-Doc (Laboratoire de recherche sur les pratiques audiovisuelles documentaires) and a researcher within the international research project “Deceptive Arts: Machines, Magic, Media”.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:elisabethrouthier@hotmail.com">elisabethrouthier@hotmail.com</a>
cleanstring Elisabeth-Routhier
lang EN
Fabrice Marcoux
id_subcat: 47
lang: FR
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name Fabrice Marcoux
description Après des études en communications, un baccalauréat spécialisé en philosophie et des recherches sur les théories du jugement critique (esthétique), Fabrice a effectué un certificat en gestion de l’information numérique à l’EBSI et mis en pratique ces enseignements en tant que webmestre et responsable des communications pour différents organismes. Il a été assistant pour les séminaires ‟Écritures numériques et éditorialisation” (2013-2015). Il participe aux travaux du groupe de recherche sur les théories de la littérature numérique (ThéoLiNum) et de la Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériques, et s’intéresse plus particulièrement à la transformation des pratiques éditoriales en relation avec l’évolution des plateformes de publication. Ayant complété la rédaction de son mémoire qui met en dialogue l’humanisme numérique de Doueihi et l’écologie des media de McLuhan, il est actuellement réalisateur de livres numériques et consultant en édition numérique à son compte chez Fabrix Livres. La question de la transmission des connaissances et des cultures se situe au cœur de ses préoccupations. Il est l’auteur de ‟ Le livrel et le format ePub ”, chapitre du manuel <i>Pratiques de l’édition numérique</i>, sous la direction de Marcello Vitali-Rosati et Michael E. Sinatra. </h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:homegnolia@gmail.com">homegnolia@gmail.com </a>
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lang FR
Fabrice Marcoux
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lang: EN
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name Fabrice Marcoux
description Fabrice Marcoux is a Master’s student in the Department of French Literature and Language at the University of Montreal, under the direction of Marcello Rosati-Vitali. He holds a specialized Bachelor’s degree in Philosophy and a certificate in Digital Information Management from EBSI (École de bibliothéconomie et des sciences de l’information). His thesis examined elements of digital culture in the “décentrements” collection at Publie.net. The issue of the transmission of knowledge and culture is at the heart of his concerns. He authored “Le livre et le format ePub”, chapter 11 of the textbook <i>Pratiques de l’édition numérique</i>, a collective text published by the Montreal University Press (PUM) under the direction of Marcello Vitali-Rosati and Michael E. Sinatra in March 2014. </h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:homegnolia@gmail.com">homegnolia@gmail.com </a>
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lang EN
Peppe Cavallari
id_subcat: 48
lang: FR
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name Peppe Cavallari
description Peppe Cavallari est docteur en philosophie et en sciences de l'information e de la communication à l'Université de Technologie de Compiègne et en littérature comparée (option études intermédiales) à l'Université de Montréal. Depuis 2012 il est enseignant titulaire du cours en Philosophie et culture numérique à Hétic, tandis que, en tant que chargé de cours, enseigne Culture numérique à SciencesPo, Histoire et prospectives des industries culturelles et des médias numériques à l'UTC, Ingénierie documentaire et rédaction web à l'Université Paris Descartes. Il a enseigné aussi à l'Université Paris Nanterre (Culture numérique), à l'Université Paris13 (Histoire des moyens de communication) et à l'Université de Rouen (Identités collectives). Il est responsable scientifique de Un verre derrière l'écran, le séminaire de culture numérique de l'école Hétic (en partenariat avec la Chaire et le CRIHN).
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lang FR
Peppe Cavallari
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lang: EN
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name Peppe Cavallari
description Peppe Cavallari holds a doctorate in philosophy and information and communication sciences from the Compiègne University of Technology and comparative literature (intermedial studies option) at the Université de Montréal. Since 2012 he has been a lecturer in Philosophy and Digital Culture at Hétic, while, as a lecturer, teaches Digital Culture at SciencesPo, History and Prospects for Cultural Industries and Digital Media at UTC, Document Engineering and Web writing at Paris Descartes University. He has also taught at Paris Nanterre University (Digital Culture), at Paris 13 University (History of the Media) and at the University of Rouen (Collective Identities). He is scientific director of A glass behind the screen, the digital culture seminar of Hétic school (in partnership with the Chair and the CRIHN).
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lang EN
Arthur Juchereau
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lang: FR
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name Arthur Juchereau
description Arthur Juchereau détient un D.E.S.S. en Arts, Création et Technologies ainsi qu'une maîtrise en Informatique (Architecture réseau et Développement Internet). Il travaille depuis de nombreuses années dans le domaine du développement de plateformes internet personnalisées.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:arthur.juchereau@gmail.com">arthur.juchereau@gmail.com </a>
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lang FR
Arthur Juchereau
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lang: EN
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name Arthur Juchereau
description Arthur Juchereau holds a D.E.S.S. in Arts, Creation and Technology, as well as a Master’s degree in Information Sciences (Network Architecture and Internet Development). For many years, he has worked in the field of personalized internet platform development.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:arthur.juchereau@gmail.com">arthur.juchereau@gmail.com </a>
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lang EN
Jean-François Thériault
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lang: FR
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name Jean-François Thériault
description Jean-François Thériault rédige actuellement, à l’Université de Montréal, un mémoire de maitrise qui touche la réactualisation des théories de la lecture à l’ère du numérique. Ses travaux sont financés par le Conseil de recherches en sciences humaines du Canada et par le Fond de recherche du Québec – Société et culture. Il s’intéresse à la littérature québécoise contemporaine, à ses modes de réception et aux questions de culture populaire. Il est assistant de recherche pour divers projets qui touchent la littérature contemporaine et la culture numérique. </h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:jfrancois.theriault@gmail.com">jfrancois.theriault@gmail.com </a>
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lang FR
Jean-François Thériault
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lang: EN
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name Jean-François Thériault
description Jean-Francois is currently writing a Master’s thesis, at the University of Montreal, on the reactualization of theories of reading in the digital age. His work is funded by the SSRHC and FRQSC. He is interested in contemporary Quebecois literature, its modes of reception, and questions of popular culture. He is a Research Assistant for various projects that focus on contemporary literature and digital culture. </h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:jfrancois.theriault@gmail.com">jfrancois.theriault@gmail.com </a>
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lang EN
Erwan Geffroy
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lang: FR
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name Erwan Geffroy
description Erwan Geffroy est doctorant en cotutelle entre l’Université de Montréal (Faculté des Arts et des Sciences, département de Littératures et de langues du monde, sous la direction de Jean-Marc Larrue) et l’Université Rennes 2 (École doctorale Arts, lettres, langues, unité de recherche Histoire et critique des arts, sous la direction de Pierre-Henry Frangne). Il étudie, pour sa thèse, la notion d’intermédialité dans les pratiques artistiques contemporaines, principalement dans les champs des arts plastiques et des arts vivants. <br>Il est également membre étudiant du Centre de recherches intermédiales sur les arts, les lettres et les techniques (CRIalt), auxiliaire de recherche pour le Centre de recherche interuniversitaire sur la littérature et la culture québécoises (CRILCQ) et coordonnateur du Laboratoire sur les récits du soi mobile. <br>Il est enfin gradué d’un Diplôme National Supérieure d’Expression Plastique obtenu à l’École Européenne Supérieure d’Art de Bretagne (France) en 2011. Sa pratique artistique, fortement liée à ses recherches théoriques, porte sur les notions d’abstraction, de déchiffrage et d’interprétation. Pour cela, il recourt principalement à l’installation et la performance. </h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:erwan.geffroy@gmail.com">erwan.geffroy@gmail.com </a>
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lang FR
Erwan Geffroy
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lang: EN
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name Erwan Geffroy
description Erwan Geffroy is a PhD candidate at the University of Montreal (Faculty of Arts and Sciences, Department of World Literatures and Languages, under the direction of Jean-Marc Larrue) and the University of Rennes 2 (Doctoral School Arts, Letters, Languages, Research group History and Art Criticism, under the direction of Pierre-Henry Frangne). In his thesis, he is examining the notion of intermediality in contemporary artistic practices, primarily in the fields of the plastic and performing arts. He is also a student member of the Centre de recherches intermediales sur les arts, les lettres et les techniques (CRIalt), Research Assistant for the Centre de recherche interuniversitaire sur la littérature et la culture québécoise (CRILCQ) and Coordinator of the Laboratoire sur les récits du soi mobile. He obtained a Diplôme National Supérieure d’Expression Plastique from the École Supérieure d’Art de Bretagne (France) in 2011. His artistic practice, strongly tied to his theoretical research, examines concepts of abstraction and interpretation. In this, he focuses primarily on installation and performance. </h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:erwan.geffroy@gmail.com">erwan.geffroy@gmail.com </a>
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lang EN
Nicolas Sauret
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lang: FR
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name Nicolas Sauret
description <p><i>Nicolas Sauret</i> est actuellement doctorant à l'Université de Montréal et l'Université Paris Ouest et travaille sur la question de l'éditorialisation et de l'impact des dispositifs numériques d'écriture et de lecture dans la construction et la circulation des savoirs.</p> <p>Sa thèse s'inscrit dans la continuité de son travail à l'Institut de recherche et d'innovation du Centre Pompidou (IRI) comme ingénieur de recherche et chef de projet (2009-2016). </p> <p>Au sein de l'IRI puis au sein de la chaire Écritures numériques de l'Université de Montréal, il co-organise le séminaire « Écritures numériques et éditorialisation » depuis 2011, en partenariat avec la revue Sens Public et le laboratoire Dicen-IDF.</p> <p>Il a travaillé comme vidéaste et réalisateur de documentaire en Asie pendant six années, au Laos puis à Hong Kong, avant de créer à Paris avec deux associés la société de production Inflammable Productions, spécialisée dans les nouveaux médias et les nouvelles formes de narration. Son travail de réalisation a été diffusé dans nombre d’expositions et de festivals. </p> <h2 style="text-align:right;"><a href="http://nicolassauret.net">nicolassauret.net</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:nicolas.sauret@umontreal.ca">nicolas.sauret@umontreal.ca</h2> </a>
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lang FR
Nicolas Sauret
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lang: EN
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name Nicolas Sauret
description <p>Nicolas is a PhD candidate at University of Montreal and at the University Paris X. His research focuses on the concept of “editorialization” and the impact of digital notational apparatuses on the production and dissemination of knowledge.</p> <p>His PhD research intersects with his work at the <em>Institut de recherche et d'innovation du Centre Pompidou</em> (IRI) as a research engineer and project manager (2009-2016). Since 2011, at IRI and now at the Canada Research Chair on Digital Textualities, he co-organises the international seminar series <em>Écritures numériques et éditorialisation</em>, in collaboration with the journal <em>Sens Public</em> and the DICEN-IDF lab.</p> <p>He worked as a documentary filmmaker and video producer in Laos and Hong Kong for six years, before co-founding the production company <em>Inflammable Productions</em> in Paris, which is dedicated to new media and new forms of storytelling. His work as a director has been shown in several exhibitions and festivals.</p> <h2 style="text-align:right;"><a href="http://nicolassauret.net">nicolassauret.net</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:nicolas.sauret@umontreal.ca">nicolas.sauret@umontreal.ca</h2> </a>
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lang EN
Julie Tremblay-Devirieux
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lang: FR
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name Julie Tremblay-Devirieux
description Doctorante en littérature comparée à l’Université de Montréal, elle prépare une thèse sur la présence au monde du narrateur dans les récits d’Élise Turcotte, de Clarice Lispector et de Pierre Guyotat. Ses recherches s’inscrivent au confluent de la littérature et de la philosophie. Elle s’est intéressée, dans le cadre de son mémoire de maîtrise, à l’abjection du corps et de l’identité dans les écrits de femmes contemporains.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:julie.tremblay-devirieux@umontreal.ca">julie.tremblay-devirieux@umontreal.ca </a>
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lang FR
Julie Tremblay-Devirieux
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lang: EN
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name Julie Tremblay-Devirieux
description PhD candidate in Comparative Literature at the University of Montreal, Julie is preparing a thesis on the narrator’s presence in the writing of Élise Turcotte, Clarice Lispector, and Pierre Guyotat. Her research lies at the intersection of literature and philosophy. Continuing from the subject of her Master’s thesis, her research is interested in identity and bodily abjection in contemporary writing by women.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:julie.tremblay-devirieux@umontreal.ca">julie.tremblay-devirieux@umontreal.ca </a>
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lang EN
Publications
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lang: FR
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name Publications
description La Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériques milite pour l'accès libre. Toutes ses publications sont disponibles en accès libre sur ce site. Vous pouvez aussi accéder à l'ensemble des publications des membres de la Chaire sur le <a href="https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/12963">dépôt institutionnel de l'Université de Montréal</a> ou sur <a href="https://www.zotero.org/groups/critures_numriques/items">Zotero</a>. </h2><br/> <table width="100%"> <tr> <td> <a href="http://ecrituresnumeriques.ca/fr/Axes">Par axes de recherche</a> </td> <td> <a href="http://ecrituresnumeriques.ca/fr/Champs-de-recherche">Par champs de recherche</a> </td> <td> <a href="http://ecrituresnumeriques.ca/fr/Objets-de-recherche">Par objets de recherche</a> </td> <td> <a href="http://ecrituresnumeriques.ca/fr/Concepts-cles">Par concepts clés</a> </td> <td> <a href="http://ecrituresnumeriques.ca/fr/Equipe">Par auteur</a> </td></tr> </table> <h2>
cleanstring Publications
lang FR
Publications
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lang: EN
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name Publications
description The Canada Research Chair in digital textualities advocates for open access. All its publications are available on this site. You can also access the publications of the members of the Chair on <a href="https://papyrus.bib.umontreal.ca/xmlui/handle/1866/12963">Papyrus</a>, the institutional repository of Université de Montréal, or on <a href="https://www.zotero.org/groups/critures_numriques/items">Zotero</a>. </h2><br/> <table width="100%"> <tr> <td> <a href="http://ecrituresnumeriques.ca/fr/Axes">Par axes de recherche</a> </td> <td> <a href="http://ecrituresnumeriques.ca/fr/Champs-de-recherche">Par champs de recherche</a> </td> <td> <a href="http://ecrituresnumeriques.ca/fr/Objets-de-recherche">Par objets de recherche</a> </td> <td> <a href="http://ecrituresnumeriques.ca/fr/Concepts-cles">Par concepts clés</a> </td> <td> <a href="http://ecrituresnumeriques.ca/fr/Equipe">Par auteur</a> </td></tr> <table> <h2>
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lang EN
Cyrielle Dodet
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lang: FR
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name Cyrielle Dodet
description Cyrielle Dodet est docteure en Littérature comparée et en Études théâtrales et a réalisé sa thèse en cotutelle entre l’Université de Montréal et l'Université Sorbonne nouvelle - Paris III. Intitulée Entre théâtre et poésie : devenir intermédial du poème et dispositif théâtral au tournant des XXe et XXIe siècles, sa thèse envisage selon une méthodologie intermédiale les relations entre théâtre et poésie. En analysant un corpus témoin composé de créations textuelles et scéniques contemporaines, elle montre comment la présence active de la poésie travaille le théâtre, et partant, elle les précise tous deux par leurs interactions. Plus largement, ses recherches portent sur les dynamiques intermédiales entre littérature et scène. Ancienne élève de l’ÉNS de Lyon, agrégée de Lettres modernes, elle est attachée temporaire d'enseignement et de recherche à l’Institut d’Études Théâtrales et au département de Cinéma et d’Audiovisuel de Paris III. Elle a participé à différents colloques en France et au Canada, elle a contribué à plusieurs ouvrages collectifs, à la revue québécoise JEU, à L’Annuaire théâtral, à MOSAIC et à la revue en ligne The Postcolonialist. Elle est membre du Centre de recherche interuniversitaire sur la littérature et la culture québécoises (CRILCQ) et du groupe de recherche sur la poétique du drame moderne et contemporain de l'IRET à Paris III. </h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:cyrielle.dodet@hotmail.fr">cyrielle.dodet@hotmail.fr </a>
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lang FR
Cyrielle Dodet
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lang: EN
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name Cyrielle Dodet
description Cyrielle Dodet is a PhD candidate in Comparative Literature and Theatre Studies. She is completing her dissertation at the University of Montreal and the University Sorbonne nouvelle – Paris III. Titled <i>Entre theatre et poesie: devenir intermedial du poème et dispositif théâtral au tournant des XXe et XXIe siècles</i>, her dissertation considers, through an intermedial methodology, the relationships between theatre and poetry. By analyzing a representative corpus composed of contemporary stagings and textual creations, she shows how the active presence of poetry affects theatre, and, as such, she defines each through their interactions. More widely, her research addresses the intermedial dynamics between literature and the stage. A graduate of the ÉNS in Lyon, with a degree in Modern Letters, she is a temporary member of the teaching and research team at the Institut d’Études Théâtrales and at the Department of Film and Audiovisuals at Paris III. She has participated in conferences in France and Canada. She has contributed to several collective texts, to the Quebecois journal <i>JEU</i>, to <i>L’Annuaire théâtral</i>, to <i>MOSAIC<i></i>, and to the online journal <i>The Postcolonialist</i>. She is a member of the Centre de recherche interuniversitaire sur la littérature et la culture québécoise (CRILCQ) and of the Research Group on Poetics and Modern and Contemporary Drama at the IRET at Paris III. </h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:cyrielle.dodet@hotmail.fr">cyrielle.dodet@hotmail.fr </a>
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lang EN
Marie-France Mercier
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lang: FR
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name Marie-France Mercier
description Étudiante à la maîtrise en littératures de langue française à l’Université de Montréal, elle écrit un mémoire sur des communautés d’écrivains en ligne produisant des discours sur la littérature et sur les arts. Elle s’intéresse également aux pratiques éditoriales de ces communautés. Ses intérêts de recherche se rapportent essentiellement à la littérature numérique, aux nouveaux espaces critiques, ainsi qu’au genre de l’essai. </h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:marie-france.mercier@outlook.com">marie-france.mercier@outlook.com </a>
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lang FR
Marie-France Mercier
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lang: EN
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name Marie-France Mercier
description A master’s student in French Literature and Language at the University of Montreal, she is writing a thesis on online communities of writers that produce discourse on literature and the arts. She is also interested in the editorial practices of these communities. Her research interests are essentially focused on digital literature, new critical spaces, and the genre of the essay. </h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:marie-france.mercier@outlook.com">marie-france.mercier@outlook.com </a>
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lang EN
Ameni Messoussi
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lang: FR
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name Ameni Messoussi
description Ameni Messoussi est étudiante au doctorat, inscrite à la Faculté des Lettres et des Humanités de la Manouba - Tunisie. Elle prépare sa thèse en études anglaises, intitulée : « Transposition numérique de l'édition savante : vers une édition critique électronique de Jane Austen ». Ancienne étudiante de l’Université Paris XIII – Sorbonne Cité et de l’Université de Cracovie, elle est actuellement chercheure invitée au sein de l’équipe de la Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériques.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:ameni_messoussi@hotmail.fr">ameni_messoussi@hotmail.fr </a>
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lang FR
Ameni Messoussi
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lang: EN
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name Ameni Messoussi
description Ameni Messoussi is a doctoral candidate at the Faculty of Letters and Humanities of Manouba – Tunisia. She is preparing a thesis in the field of English Studies entitled <i>Transposition numérique de l’édition savant: vers une édition critique électronique de Jane Austen</i>. A graduate of the University Paris XIII – Sorbonne Cité and of the University of Cracovia, she was a guest researcher at the Canada Research Chair on Digital Textualities.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:ameni_messoussi@hotmail.fr">ameni_messoussi@hotmail.fr </a>
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lang EN
Enrico Agostini Marchese
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lang: FR
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name Enrico Agostini Marchese
description Enrico Agostini Marchese est candidat au doctorat en littérature de langue française à l'Université de Montréal. Il a obtenu sa maîtrise en philosophie de l'Université de Florence, avec une thèse à caractère intermédial sur les enjeux philosophiques et esthétiques du projet <i>Atlas der Photos, Collagen un Skizzen</i> du peintre allemand Gerhard Richter. Il s'intéresse depuis toujours au confluent de l'esthétique et de la philosophie contemporaine.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:enrico.agostini88@gmail.com">enrico.agostini88@gmail.com </a>
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lang FR
Enrico Agostini Marchese
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lang: EN
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name Enrico Agostini Marchese
description Enrico Agostini Marchese is a doctoral candidate in French Literature and Language at the University of Montreal. He obtained his Master’s in Philosophy at the University of Florence, with an intermedial thesis on the philosophical and aesthetic implications of the project <i>Atlas de Photos, Collagen und Skizzen</i> by the German painter Gerhard Richter. He has long been interested in the confluence of contemporary philosophy and aesthetics.</h2> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:enrico.agostini88@gmail.com">enrico.agostini88@gmail.com </a>
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lang EN
Anamorphose
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lang: FR
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name Anamorphose
description L'anamorphose est un concept qui tente de saisir la superposition entre différents "plans" - ce qui relève traditionnellement du "réel" et de l'imaginaire.
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lang FR
Anamorphosis
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lang: EN
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name Anamorphosis
description Anamorphosis is a concept that attempts to grasp the overlap between different “planes” – which have traditionally referenced the “real” and the “imaginary”.
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lang EN
Laurent de Maisonneuve
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lang: FR
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name Laurent de Maisonneuve
description Laurent de Maisonneuve est étudiant à la maîtrise en littératures de langue française à l’Université de Montréal. Ses travaux, financés par le Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH) et par le Fonds de recherche du Québec – Société et culture (FRQSC), portent sur la réactualisation de la théorie paratextuelle dans l’espace numérique. Il s’intéresse à temps partiel aux questions d’intermédialité, aux cultural studies et à la littérature québécoise contemporaine. <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:laurent.demaisonneuve@gmail.com">laurent.demaisonneuve@gmail.com</a>
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lang FR
Laurent de Maisonneuve
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lang: EN
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name Laurent de Maisonneuve
description Laurent de Maisonneuve is a Master's student in French Literature at the University of Montreal. His research, is funded by SSHRC and FRQSC, focuses on the analysis of paratextual theory in the digital space. He is also interested in issues pertaining to intermediality, cultural studies, and contemporary Quebecois literature. <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:laurent.demaisonneuve@gmail.com">laurent.demaisonneuve@gmail.com</a>
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lang EN
Karine Bissonnette
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lang: FR
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name Karine Bissonnette
description Karine Bissonnette est candidate au doctorat en littératures de langue française à l'Université de Montréal. Dans le cadre de ses recherches doctorales, financées par le CRSH, elle se penche sur la poétique de l'énumération et de ses formes apparentées dans l'autobiographique français à l'ère du numérique, principalement chez François Bon, Éric Chevillard et Philippe Didion. Depuis ses études de maîtrise, lesquelles portaient sur l'imbrication de l'écriture et de la photographie dans <i>Les années</i> d'Annie Ernaux, elle s'intéresse à l'enjeu de la documentation et de la transmission à autrui ainsi qu'aux questions reliées à la trace et à la mémoire. <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:kbissonnette1@gmail.com">kbissonnette1@gmail.com</a>
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lang FR
Karine Bissonnette
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lang: EN
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name Karine Bissonnette
description Karine Bissonnette is a PhD candidate in French Literature at the University of Montreal. In the framework of her research, funded by SSHRC, she studies the poetics of enumeration and its related forms in French autobiographical writing in the digital era, specifically in the works of François Bon, Éric Chevillard, and Philippe Didion. Since her Master's studies, which focused on the imbrication of writing and photography in <i>Les années</i> by Annie Ernaux, she has been interested in the challenges of documentation and transmission, as well as trace and memory. <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:kbissonnette1@gmail.com">kbissonnette1@gmail.com</a>
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lang EN
Cédric Kayser
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lang: FR
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name Cédric Kayser
description Cédric Kayser est candidat au doctorat en littérature de langue française à l’Université de Montréal. Après avoir travaillé sur la crise du sujet dans l’œuvre de Huysmans, il a obtenu sa maîtrise en Philologie à Paris-IV, avec un mémoire portant sur les bases phénoménologiques dans <i>La Recherche du Temps Perdu</i>. Il s’est ensuite tourné vers des études de Philosophie à Paris, avant de terminer le programme « Master in Modern and Contemporary European Philosophy» à l’Université de Luxembourg avec un travail de Maîtrise consacré à la réception de la <i>Naturphilosophie</i> de Schelling dans la phénoménologie pré-réflexive de Merleau-Ponty. À côté de ces études, il poursuit aussi une carrière de musicien et de compositeur pour des pièces de théâtre, des projets de films et des expositions muséales. <br> <br> Son projet de doctorat s’inscrit dans la continuité de ces travaux antérieurs et analyse les rapports entre les limites du corps et la façon dont les dispositifs techniques affectent le « voir » du sujet. <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:cedrickayser1@gmail.com">cedrickayser1@gmail.com</a>
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lang FR
Cédric Kayser
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lang: EN
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name Cédric Kayser
description Cédric Kayser is a PhD candidate in French Literature at the University of Montreal. After having studied the subject of crisis in the works of Huysmans, he obtained his Master's in Philosophy at the University Paris IV with a thesis on the phenomenological basis of <i>In Search of Lost Time</i>. After he studied philosophy in Paris, he completed the Master in Modern and Contemporary European Philosophy in Luxembourg, with a thesis on the reception of Schelling's <i>Naturphilosophie</i> in the pre-reflexive phenomenology in Merleau-Ponty. Aside from his studies, he is pursuing a musical career as a composer for theatre, films, and museum exhibitions. <br> <br> His PhD project continues from his previous research, which analyses the relations between the body's limits and the way technical devices affect subject seeing.
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lang EN
Mélissa Golebiewski
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lang: FR
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name Mélissa Golebiewski
description Mélissa Golebiewski est actuellement doctorante en études théâtrales. Sa thèse, réalisée en cotutelle entre l’<i>École Normale Supérieure</i> de Lyon et l’<i>Université de Montréal</i> (sous la direction de Jean-Loup Rivière et de Jean-Marc Larrue), porte sur les relations entre vidéo et dramaturgie dans les mises en scène contemporaines. Elle y travaille à une étude croisée, à la fois dramaturgique et esthétique, d’un corpus de spectacles utilisant des dispositifs de captation ou de déclenchement d’image vidéographique en direct. <br> Elle est également membre étudiante du <i>Centre de recherche interuniversitaire sur la littérature et la culture québécoises</i> (CRILCQ) et du <i>Centre d’Etudes et de Recherches Comparées sur la Création</i> (CERCC). <br> <br> Doctorante mais également praticienne, elle s’intéresse de près à ce qu’on dit comme à ce qu’on voit au théâtre aujourd’hui, au live, aux relations entre récit et technologies numériques, aux processus de création et aux outils conceptuels du champ des études intermédiales. <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:melissa.golebieswki@gmail.com">melissa.golebiewski@gmail.com</a>
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lang FR
Mélissa Golebiewski
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lang: EN
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name Mélissa Golebiewski
description Mélissa Golebiewski is currently a PhD candidate in theatre studies, co-supervised by Jean-Marc Larrue at the University of Montreal and Jean-Loup Rivière at the École Normale Supérieure de Lyon. Her research explores the complex relationship between video images and dramaturgy (staging as well as playwriting) in contemporary theatre, through a corpus of recent productions using live video feed, both in Europe and Canada. She’s a member of the <i>Centre de recherche interuniversitaire sur la littérature et la culture québécoises</i> (CRILCQ) and the <i>Centre d’Etudes et de Recherches Comparées sur la Création</i> (CERCC). <br> <br> As a researcher and practitioner, Mélissa is interested in what you can see, hear, or feel in contemporary theatre, in the links between narration and technology, in creative processes, and in the conceptual framework of intermediality. <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:melissa.golebiewski@gmail.com">melissa.golebieswki@gmail.com</a>
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lang EN
Philippe Pouchet
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lang: FR
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name Philippe Pouchet
description Philippe Pouchet est étudiant de 2e cycle en recherche/création au Département de littératures de langue française à l'Université de Montréal. <br> Ses recherchent portent sur les frontières entre réel, imaginaire, vérité et fiction, relativement aux récits de conspiration, au phénomène des 'fake news' et à la notion d'identité dans la littérature numérique. <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:pouchetphil@gmail.com">pouchetphil@gmail.com</a>
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lang FR
Philippe Pouchet
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lang: EN
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name Philippe Pouchet
description Philippe Pouchet is a graduate student in French Literature at University of Montreal. <br> His research focuses on the ambiguity between the real and the imaginary, truth and fiction with regard to conspiracy theories, fake news, and the notion of identity in digital literature.
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lang EN
Thomas Carrier-Lafleur
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lang: FR
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name Thomas Carrier-Lafleur
description Thomas Carrier-Lafleur est stagiaire postdoctoral Banting et chargé de cours à l’Université de Montréal. Il est notamment l’auteur de <i>L’œil cinématographique de Proust</i> (Classiques Garnier), <i>Une Philosophie du « temps à l’état pur ». L’Autofiction chez Proust et Jutra</i> (Vrin/Presses de l’Université Laval), et fait partie des comités de rédaction de <i>Nouvelles Vues</i> et <i>Sens Public</i> et est également membre du GRAFICS, de Figura, du regroupement Les Arts trompeurs, du CRIHN, de la Chaire de recherche du Canada en Études cinématographiques et médiatiques, de la Chaire de recherche du Canada en Écritures numériques et du partenariat international TECHNÈS. Ses recherches portent sur l’histoire littéraire des médias, les mythes de la littérature moderne, la production spatiale à l’ère du numérique et le cinéma québécois. <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:thomas.carrier-lafleur@umontreal.ca">thomas.carrier-lafleur@umontreal.ca</a>
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lang FR
Thomas Carrier-Lafleur
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lang: EN
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name Thomas Carrier-Lafleur
description Thomas Carrier-Lafleur is a Banting postdoctoral fellow and a lecturer at the University of Montreal. He is the author of <i>L’œil cinématographique de Proust</i> (Classiques Garnier), <i>Une Philosophie du « temps à l’état pur ». L’Autofiction chez Proust et Jutra</i> (Vrin/Presses of Université Laval). He is a member of the editorial boards of <i>Nouvelles Vues</i> and <i>Sens Public</i>, and is also a member of GRAFICS, Figura, Les Arts Trompeurs: Machines, Magie, Médias (Deceptive Arts: Machines, Magic, Media), the Canada Research Chair in Cinema and Media Studies, the Canada Research Chair on Digital Textualities, and of the international research partnership TECHNÈS. His researcj focuses on the work of Marcel Proust, the 19th and 20th century French novel, the history of media from a literary point of view, the myths of modern literature, spatial production in the digital age, and Quebecois cinema. <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:thomas.carrier-lafleur@umontreal.ca">thomas.carrier-lafleur@umontreal.ca</a>
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lang EN
Joana Casenave
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lang: FR
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name Joana Casenave
description <p>Diplômée de l’École nationale des chartes (Paris) et de l’École de Bibliothéconomie et des Sciences de l’Information (EBSI) de l’Université de Montréal, Joana Casenave a soutenu en 2016 un doctorat (cotutelle EBSI / Université Paris-Est Créteil), en Sciences de l’information et en Langue et littérature françaises, sur le sujet suivant : « La transposition numérique de l’édition critique : éléments pour une édition de l’IsopetI-Avionnet » (sous la direction du Professeur Jeanne-Marie Boivin à l’UPEC et du Professeur Yves Marcoux à l’EBSI). Ses recherches portent sur l’histoire et l’épistémologie de l’édition critique numérique, sur sa place dans les Humanités numériques et sur les pratiques éditoriales contemporaines.</p> <p>Elle effectue en 2017-2018 son postdoctorat à l’Université de Montréal, à la Chaire de recherche du Canada sur les écritures numériques, sous la direction conjointe des Professeurs Marcello Vitali-Rosati et Michael E. Sinatra.</p>
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lang FR
Joana Casenave
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lang: EN
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name Joana Casenave
description <p>A graduate from the École nationale des chartes (Paris) and from the École de Bibliothéconomie et des Sciences de l’Information (EBSI) at the University of Montreal, Joana Casenave defended her PhD in 2016 (cotenured at EBSI / Université Paris-Est Créteil), in Information Sciences and French Literature, on the subject of : « La transposition numérique de l’édition critique : éléments pour une édition de l’IsopetI-Avionnet » (under the direction of Professor Jeanne-Marie Boivin at UPEC and Professor Yves Marcoux at EBSI). Her research focuses on the history and epistemology of the digital scholarly edition, its impact on the Digital Humanities and on contemporary publishing practices.</p> <p>In 2017-2018, she holds a postdoctoral fellowship at the University of Montreal, with the Canada Research Chair on Digital Textualities, under the co-direction of Professors Marcello Vitali-Rosati and Michael E. Sinatra.</p>
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lang EN
Lena Krause
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lang: FR
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name Lena Krause
description Lena Krause est étudiante à la maîtrise en histoire de l'art à l'Université de Montréal. Ses recherches s'articulent autour de l'histoire de l'art numérique et de l'usage de la géographie en sciences humaines. Plus précisément, il s'agit de créer un atlas numérique de l'architecture publique en France (1795 - 1840). Elle s'intéresse également aux opportunités de médiation et d'appropriations offertes par le numérique. Sous son initiative est né un projet collaboratif de développement d'une application mobile invitant à découvrir l'art public de la Ville de Montréal
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lang FR
Lena Krause
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lang: EN
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name Lena Krause
description Lena Krause is a Master's student in Art History at the University of Montreal. Her research concerns digital art history and the use of geography in the humanities. This points to the creation of a digital atlas about French public architecture (1795 - 1849). She is also interested in the mediation and appropriation opportunities presented by the digital dimension. As such, she is currently leading a collaborative project that develops a mobile application inviting the discovery of Montreal's public art
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lang EN
Daniel Pinheiro
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lang: FR
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name Daniel Pinheiro
description <p>Né au Venezuela, il vit et travaille actuellement en Portugal. Diplômé en Théâtre, il s'est intéressé au domaine de l'édition vidéo, des médias, de l'art performative et la performance en réseau. En tant qu'artiste indépendant et chercher, son travail se situe entre l'expérimentation vidéo et la manière dont celle-ci modifie la perception de soi à travers différentes techniques, tout en réfléchissant aux tensions entre humain et machine dans les pratiques incarnées en projets collaboratifs, à la fois à distance et en coprésence. Depuis 2011, son travail a porté majoritairement sur Internet en tant que média et sur la vidéo en tant que forme pour médiatiser la communication et émuler la présence. Bien que la vidéo elle-même et le processus d'édition soient des outils essentiels pour opérer et produire des œuvres vidéo qui tombent dans des catégories telles que la vidéo et l'art queer, elles ont aussi un but essentiel: avoir la caméra comme spectateur d'actions.</p> <p>Cette résidence d'artiste a été rendue possible avec le support de la "<a href="http://www.fundacaogda.pt/pt">Fundação GDA - Gabinete dos Direitos dos Artistas</a>", Portugal.</p> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:danielpinheiro.geral@gmail.com">danielpinheiro.geral@gmail.com</h2></a> <h2 style="text-align:right;"><a href="http://daniel-pinheiro.tumblr.com/">http://daniel-pinheiro.tumblr.com/</h2>
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lang FR
Daniel Pinheiro
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lang: EN
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name Daniel Pinheiro
description <p>Born in Venezuela. Currently lives and works from Portugal. Graduated in Theater also developed his skills in the fields of Video Editing, Media, Performance Art and Networked Performance. As an independent artist and researcher his work bounces between the experimentation with video and how it transforms the perception of the self through different techniques, by investigating the tension between human and machine through embodied practice on collaborative projects either in remote or physically present. Since 2011 his work has greatly focused on the Internet as a medium and video as format to mediate communication and emulate presence. Although video itself and the editing process are essential tools to operate and produce video works that fall on categories such as video and queer art, it also serves an essential purpose that is to have the “camera” as a spectator of actions. </p> <p>This Artist Residence was made possible with the support of "<a href="http://www.fundacaogda.pt/pt">Fundação GDA - Gabinete dos Direitos dos Artistas</a>" from Portugal.</p> <h2 style="text-align:right;"><a href="mailto:danielpinheiro.geral@gmail.com">danielpinheiro.geral@gmail.com</h2></a> <h2 style="text-align:right;"><a href="http://daniel-pinheiro.tumblr.com/">http://daniel-pinheiro.tumblr.com/</h2>
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lang EN
Margot Mellet
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lang: FR
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name Margot Mellet
description Margot Mellet est diplômée d’une Maîtrise en Lettres Classiques et d’une Maîtrise en Lettres modernes. S’intéressant aux liens transhistoriques pouvant être pensés entre les corpus littéraires antiques et modernes et l’édition savante numérique.
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lang FR
Margot Mellet
id_subcat: 70
lang: EN
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name Margot Mellet
description Margot Mellet is a Classic literature graduate and a Modern literature one. Her research focuses on the transhistorical <i>topoi</i> that could be found in ancient and modern corpus, and on digital scholarly edition.
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lang EN
Léonore Brassard
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lang: FR
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name Léonore Brassard
description <p>Léonore Brassard est étudiante de doctorat dans le programme des Littératures et langues du monde de l’Université de Montréal. Elle travaille sur la représentation de l’échange sexuel dans les littératures moderne et contemporaine, notamment sur l’économie du don et du contre-don dans la mise en texte de la prostitution. <br />Elle s’intéresse parallèlement aux champs des études féministes et du genre : sa recherche de maîtrise posait la question de la performance technique et mécanique du genre, de façon comparative entre <em>Les Chiennes savantes</em> (1996), de Virginie Despentes et <em>L’Ève future</em> (1886) de Villiers de l’Isle-Adam.</p>
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lang FR
Léonore Brassard
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lang: EN
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name Léonore Brassard
description <p>Léonore Brassard is a PhD candidate in the Comparative Literature Department of the University of Montreal. Her work focuses on the sexual exchange in modern and contemporary literature, inter alia, on the economy of gifting and reciprocity in the prostitution’s literary representation. <br />She also specializes in feminist and gender studies: her master’s degree thesis being a comparative analysis of <em>Les Chiennes savantes</em> (1996) from Virginie Despentes and <em>L’Ève future</em> (1886) from Villiers de l’Isle-Adam about the technical and mechanical performance of gender.</p>
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lang EN
Beth Kearney
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lang: FR
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name Beth Kearney
description <p>Avec une formation en littératures de langue anglaise et en histoire de l’art, Beth est actuellement une étudiante à la maîtrise dans le département des littératures de langue française à l’Université de Montréal. Elle consacre son mémoire de maîtrise à l’influence du saphisme littéraire et du roman gothique dans l’œuvre de la surréaliste, Valentine Penrose. Elle s’intéresse également aux études intermédiales, mais plus particulièrement aux rapports entre texte et image. Elle souhaite entreprendre, en 2020, un doctorat portant sur la présence des arts visuels dans les écrits et les collaborations de l’auteure suisse, S. Corinna Bille. </p>
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lang FR
Beth Kearney
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lang: EN
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name Beth Kearney
description <p>With a background in English Literature and Art History, Beth is currently a Master's student in the Department of French Literature at the University of Montreal. She devotes her master's thesis to the influence of literary saphism and the Gothic novel in the work of the surrealist, Valentine Penrose. She is also interested in intermedial studies, but more particularly in the relationship between text and image. In 2020, she hopes to undertake a PhD on the presence of visual arts in the writings and collaborations of Swiss author S. Corinna Bille.</p>
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lang EN